Peste două treimi din filmele mute turnate în Statele Unite între anii 1912 şi 1929 au dispărut, printre ele fiind pelicule de Lubitsch sau cu actriţa Clara Bow, relevă un raport publicat miercuri de Biblioteca Congresului, în care se solicită măsuri imediate de conservare, relatează AFP.
Raportul, redactat de către Asociaţia naţională de conservare a filmelor (NFPB), afirmă că, din cele circa 11.000 de filme realizate în perioada cinematografiei mute, “numai 14% - adică 1.575 - mai există în formatul original de 35 mm”. Aproape 11% dintre filmele mute se păstrează numai în versiune străină sau în format de calitate inferioară, de 28 mm sau 16 mm, iar 5% sunt incomplete, mai arată studiul intitulat “Supravieţuirea filmelor mute americane: 1912-1929”, semnat de istoricul şi specialistul în arhivistică David Pierce, potrivit Agerpres.
Filmele mute, uitate repede odată cu apariţia sonorului şi apoi a televizorului, sunt extrem de fragile fiindcă pelicula de nitrat este uşor inflamabilă. Au fost şi victimele “lipsei de valoare comercială şi a unei lungi perioade de dezinteres atât din partea proprietarilor, cât şi a publicului”, precizează Pierce.
Studiul menţionează dispariţia a patru filme cu Clara Bow, una din marile vedete ale filmului mut, dispariţia aproape totală a peliculei “The Patriot” (1928) de Ernst Lubitsch, nominalizat la Oscar, sau a unei versiuni din 1926 a producţiei “Marele Gatsby”.
Se păstrează toate filmele lui Buster Keaton, Charlie Chaplin şi Harold Lloyd, se mai menţionează în raport, însă, “la fiecare film care supravieţuieşte au dispărut cinci sau şase”, dintre care multe clasice ale epocii, regretă istoricul de film.
Printre cele 3.311 filme păstrate, unul din patru a fost găsit într-o ţară străină şi un sfert din ele au fost aduse în SUA. Cea mai mare colecţie de filme americane exportate se afla în arhivele Cehiei