Acuzaţi că au tehnologizat muzica, renunţând la elementele umane în favoarea computerelor, germanii au revoluţionat scena anilor ’70. Dacă nu şi-ar fi asumat acest risc, poate că muzica electronică nu ar fi existat nici astăzi.
Veteranii de la Kraftwerk vor susţine opt concerte la galeria Turbine Hall din Londra, în perioada 6-14 februarie. Artiştii vor purta costume din neopren, un cauciuc sintetic, iar pe scenă se vor derula imagini 3D, ceea ce va fi o „adevărată operă de artă“, după cum a anticipat şi Chris Dercon, reprezentantul institutului.
Potrivit „The Telegraph“, evenimentul intitulat „Kraftwerk – Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8“ va fi o incursiune în istoria formaţiei şi va cuprinde piese-emblemă, printre care „Radio-Activity“ (1975), „Trans Europe Express“ (1977), „The Man-Machine“ (1978), „Computer World“ (1981), „Techno Pop“ (1986), „The Mix“ (1991) şi „Tour de France“ (2003). Muzica lor digitală, compusă prin programe pe calculator, este şi motivul pentru care criticii i-au asemănat pe germani cu nişte roboţi.
„Trupa a fost ca o cometă cu extratereştri ce a aterizat pe pământ“, şi-a amintit Andy McCluskey, compozitorul şi cântăreţul trupei britanice Orchestral Manoeuvres In The Dark, de prima sa întâlnire cu Kraftwerk, în septembrie 1975. La vremea respectivă, artiştii din Düsseldorf, Germania au stârnit curiozitatea publicului printr-un stil nou, neexplorat, dar şi-au asumat şi un risc destul de mare.
Spectatorii urmăresc show-ul Kraftwerk cu ochelari 3D. FOTO Reuters
„S-au lansat într-o perioadă în care oamenilor le-a fost frică de tehnologie“, a observat McCluskey. „Publicul a spus: «Uitaţi-vă la aceşti roboţi ce fabrică muzică pe computere. Asta nu este bine». Se pare că publicul a avut dreptate, nu doar din punct de vedere muzical, ci şi în ceea ce priveşte întreaga viziune a relaţiei dintre om şi maşină. „