După mai bine de un an în care aparatura CFR a fost devastată continuu de hoţi, autorităţile s-au convins că trebuie să facă ceva pentru a pune capăt furturilor de la calea ferată, notează ziaruldeinvestigatii.ro. CFR a pregătit un normativ în baza căruia Jandarmeria se va ocupa de paza liniilor ferate.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, responsabilă cu gestionarea infrastructurii, a înaintat Direcţiei Feroviare din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) o propunere de proiect în vederea promovării unui act normativ prin care obiective de natura infrastructurii feroviare să fie incluse în lista obiectivelor cu paza asigurată de Jandarmerie.
„Proiectul de HG pentru completarea Anexei NR.1 HG nr.1486/2005 privind asigurarea pazei şi protecţiei obiectivelor, bunurilor şi valorilor cu efective de jandarmi a fost avizat de conducerea MTI în data de 8 noiembrie 2012 şi va fi transmis pe circuitul extern de avizare“, se arată în răspunsul trimis de conducerea MTI la solicitarea Ziarului de Investigaţii.
Pagube de milioane de euro
Dacă actul normativ va fi aprobat de Guvern, calea ferată va ănceta să fie sat fără câini, aflat la discreţia hoţilor de materiale feroase. Numai în vara acestui an, furturile au produs CFR SA o pagubă de 2,3 milioane de euro, după estimările Ziarului de Investigaţii.
Cele mai multe furturi au avut loc de pe Magistrala 800 Bucureşti-Constanţa, în care s-a investit aproape un miliard de euro în lucrări de modernizare, lucrări care s-au încheiat anul trecut. Acum, CFR SA a ajuns la fundul sacului şi nu mai are în stoc componente pentru înlocuirea celor furate. Efectul: trenurile merg cu viteza melcului indiferent de rang, astfel că pasagerii CFR Călători sunt nemulţumiţi din cauză că plătesc inutil suplimentele de viteză pentru InterRegio.