S-au mai potolit vocile care vedeau un eveniment epocal in asa-zisele descoperiri romanului lui Dan Brown Ð "Codul lui da Vinci". Judecate la rece, lucrurile au alte dimensiuni acum in ochii multor fani ai americanului care a incercat sa relanseaze gnoza, refuzata de Parintii Bisericii in primele veacuri ale crestinismului. Tendintele New Age, amestecul religiilor, o "spiritualitate" vaga, subiectiv fantasmatica, lipsa de educatie religioasa solida, cum s-a intamplat si la noi in vremea regimului comunist ateu, explica succesul unui volum care iti da iluzia ca devii rapid specialist in religie, in "secretele Vaticanului", in dinamica miscarilor religioase contemporane etc. Dar e numai terenul sterp pe care apar florile iluzorii ale bietelor plante ale nestiintei, uneori simplificator de arogante. Fanaticii necunoasterii se cred niste initiati dupa lectura sau vizionarea filmului prezentat recent la Cannes, dezamagitor de slab, sustin unanim criticii... Vestea cea buna e pentru toti, sublinia cardinalul Paul Poupard, prefectul Congregatiei pentru cultura si dialog interreligios, ca gnoza a incetat demult sa mai fie considerata mantuitoare, si, in consecinta, acceptata de Biserici. Comentatorii, inclusiv lucidul intelectual francez amintit, au observat, insa, ceva: chiar deturnata, deformata, nevoia de religiozitate ramane ca un impuls irepresibil la omul de azi. Nevoia de sacru e eterna, conditiile istorice, culorile locale se schimba. Mai mult, innoirile autentice, nu scandalul mediatic, fervoarea dinauntrul Bisericii nu contenesc. Iata, de pilda, recentul Congres mondial al miscarilor si comunitatilor noi religioase ale laicilor, de la inceputul lunii iunie, din San Pietro, in jurul lui Benedict al XVI-lea, au strans sute de mii de participanti, intr-o "retea de comuniune si de solidaritate", atrasi de "Frumusetea de a fi crestini - de bucuria comunicarii", cum