Pentru prima oară în istoria instituţiei, Muzeul Metropolitan din New York a consacrat o manifestare majoră unei personalităţi care nu a fost nici un creator talentat, nici un colecţionar plin de resurse, ci "doar" un negustor de artă.
"Ambroise Vollard, protector al avangardei" este, desigur, un prilej de a expune lucrări de Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Picasso. Expoziţia, care va fi transferată de la New York la Institutul de Artă din Chicago şi apoi la Muzeul parizian Orsay, este însă departe de a fi doar o înşiruire de "trofee" picturale. Bazându-se pe documente recent descoperite în arhiva Vollard, curatorii au reuşit să contureze o personalitate remarcabilă aflată în centrul vieţii culturale pariziene într-o perioadă de maximă efervescenţă.
Născut în îndepărtata Insulă Réunion din Oceanul Indian, Ambroise Vollard (1867-1939) vine la Paris în 1888 pentru studii de avocatură pe care le abandonează fără părere de rău. Îşi găseşte vocaţia cumpărând o serie de desene de Manet de la văduva artistului. Momente cheie ale carierei sale se derulează rapid... Iunie 1895 - inaugurează o mică galerie pe Rue Laffitte cu o retrospectivă Van Gogh... Noiembrie 1995 - expoziţie cu 150 de tablouri de Paul Cézanne, artist practic necunoscut în Paris în acel moment... 1898 - tablouri pictate de Gauguin în Tahiti printre care superbul De unde venim? Cine suntem? Încotro mergem?... 1901 - prima expoziţie pariziană a unui tânăr artist spaniol numit Pablo Picasso... 1904 - cea dintâi expoziţie personală Henri Matisse... Lista este impresionantă, demonstrând o intuiţie cu totul remarcabilă.
Gustul pentru culori îndrăzneţe şi figurativ l-a făcut pe Vollard să aprecieze, pe lângă lucrările lui Van Gogh şi Gauguin, pictura fovistă şi creaţia lui Picasso din perioadele albastră şi roz. Asta nu înseamnă că nu s-a înşelat de numeroase ori. A ignorat cubismul, mişcarea suprare