Cei care cumpără de la magazinul din colţ sau de la unele supermarketuri, nu au făcut nicio economie, în urma reducerii TVA.
În multe magazine, franzela de 300 de grame, unul dintre produsele cel mai consumate de către români, se vinde tot cu un leu, ca şi covrigii, comercializaţi în magazinele de proximitate. Aşa că mulţi români nu au resimţit scăderea preţurilor la pâine, după reducerea taxei pe valoarea adăugată de la 24% la 9%, petrecută la jumătatea anului. Sunt cel puţin două motive: magazinele de proximitate nu au scăzut preţurile, dar nici unii din mari comercianţi.
Între marii retaileri a existat un consens privind reducerea preţurilor. Însă, "există cel puţin un mare retailer care nu a operat scăderi", a spus, pentru EvZ, Aurel Popescu, preşedintele Rompan, patronatul firmelor de panificaţie. La fel a procedat majoritatea magazinelor "de la colţ".
"Înainte de reducerea TVA, acestea făceau evaziune, împreună cu producătorii. Acum, când au fost nevoite să se aprovizioneze la un preţ care înglobează această taxă, costurile lor au crescut, deci nu au vândut mai ieftin", a mai spus preşedintele Rompan. Recent, Dan Manolescu, secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice, spunea chiar că la aceste magazine pâinea s-ar fi scumpit.
Confuzia specialităţilor
În plus, mulţi români consumă sprecialităţi de panificaţie. Or, doar produsele care conţin în pondere covârşitoare făină au TVA de 9%. Pentru că există confuzie între specialităţile cărora li se aplică TVA redus şi cele cu taxă de 24%, unii comercianţi au preferat să păstreze la toate produsele preţuri neschimbate, crescându-şi profiturile. "Ca şi românii să simtă efectul scăderii TVA, reducerea de taxă ar fi trebuit aplicată tuturor specialităţilor", a declarat, pentru EVZ, un "jucător" din panificaţie.
Schimbări în 2014
La începutul anului viitor ar putea apărea schimbări,