Relansarea transportului feroviar marfar prin autoproclama republică nu garantează reîntregirea ţării, cred experţii.
Primul tren marfar care traversează regiunea transnistreană a pornit de la Râbniţa, după o pauză de şase ani. În 2006, Tiraspolul blocase traficul feroviar după ce Chișinăul și Kievul au introdus noi reguli vamale.
Garnitura cu cele 30 de vagoane, încărcate cu metal la Uzina Metalurgică, a ajuns la Odesa, Ucraina. Liderul separatist Evgheni Şevciuk şi premierul moldovean, care au participat la eveniment, şi-au mulţumit reciproc. „Domnul Șevciuk a demonstrat tuturor că este un om care se ține de cuvânt", l-a lăudat premierul Filat pe liderul de la Tiraspol.
„Vor avea de câștigat agenții economici de pe ambele maluri ale Nistrului", a menționat Şevciuk. Cei doi au mai promis că în viitor ar putea fi restabilită și circulația rutieră spre Odesa pe podul de la Gura-Bâcului, blocat timp de 20 de ani. De asemenea, în curând ei ar putea semna un protocol pentru restabilirea legăturii telefonice, atât fixe, cât și mobile.
PIERDERI PENTRU CFM
Anterior, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru, declara că reluarea circulaţiei marfarelor prin regiunea separatistă ar genera pierderi semnificative pentru Călea Ferată a Moldovei. „Exportatorii noştri vor economisi bani şi asta pentru că vor parcurge un drum mai scurt. În schimb, CFM va pierde anual până la 100 de milioane de lei", estima oficialul, la o conferinţă de presă.
Experţii pe problema transnistreană sunt optimişti, deşi recunosc că e prea devreme să-i scăldăm în laude pe cei care au ajuns la înţelegerea de a relansa circulaţia. „Evgheni Şevciuk este pus în situaţia de a supravieţui. Pentru asta, autoproclamata republică are nevoie să-și reanimeze activităţile economice", este de părere Oazu Nantoi.
„Să nu ne grăbim cu estimări e