Pentru jucatorii mici din industrie, aplicarea unei cote la lapte se va transforma intr-un cutit cu doua taisuri. Pe de o parte, afacerile sunt protejate de alocarea unei anumite ponderi din productie. Din contra, supra sau subproductia vor taxa serios producatorii.
Datele companiilor de cercetare prezente pe piata locala, precum si numeroasele rapoarte internationale, in special cele de preaderare, demonstreaza ca piata produselor lactate este una dintre cele mai dinamice de la noi. Pe cat de dinamica, pe atat de diversa, dominata fiind de companii care investesc sute de milioane de euro in calitatea si imaginea produselor pe care le propun pietei.
La polul opus se afla micii producatori, pentru care profitul rezida in frecventa cu care marii producatori se intereseaza de galeata lor de lapte sau de interesul guvernantilor pentru stabilirea unui pret de interventie la litrul de lapte.
O piata de un miliard de euro
Pe o piata atat de neomogena, Romania a inregistrat totusi in perioada 1998-2004 cel mai accentuat ritm de crestere la nivel mondial. Cu o medie anuala de crestere de 25%, piata locala de lactate a depasit chiar si evolutia pietelor emergente. In prezent, valoarea totala a pietei romanesti de lactate se apropie sigur, potrivit estimarilor presedintelui Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), Valeriu Steriu, de 1 miliard de euro, cu o industrie ce proceseaza anual cam un miliard de litri de lapte. Aceasta in conditiile in care Romania a negociat cu UE o cota de 3,3 miliarde de litri de lapte anual, dintre care doar 1,2 miliarde sunt procesate in prezent in sistem industrializat.
Igiena sau disparitie
Aderarea va aduce o reasezare a tuturor producatorilor din piata. In special pentru gospodari, cei care detin cam 4-5 vaci in productie, afacerea nu va rezista decat daca vor r