După ce a ajuns aproape falită în urma sifonării sale continue, CFR Marfă va fi scoasă la mezat, iar banii obţinuţi vor fi folosiţi la peticirea bugetului.
Ministerul Transporturilor a solicitat Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) avizul pentru două proiecte de hotărâri de guvern privind strategia de privatizare a CFR Marfă şi a Tarom. Potrivit Mediafax, care citează surse guvernamentale, Ministerul Transporturilor a fost informat că, în privinţa privatizării Tarom, CSAT nu este abilitat să avizeze strategia de privatizare deoarece procesul nu are legătură cu apărarea şi securitatea naţională, în schimb, în privinţa vânzării CFR Marfă trebuie analizate riscurile pentru siguranţa naţională.
Problemele care în prezent preocupă CSAT şi a căror rezolvare Consiliul o cere Ministerului Transporturilor sunt însă false. Orice contract de privatizare trebuie să includă clauze privitoare la obligativitatea cumpărătorului de a pune la dispoziţia statului activele companiei în cazuri de forţă majoră şi de a duce la îndeplinire cu precădere contractele de transport importante pentru siguranţa naţională.
Aceasta se întâmplă şi în prezent, iar CFR Marfă are acum obligaţii stipulate prin lege şi tratate internaţionale privitoare la transportul echipamentelor şi personalului în misiuni de pace sau război, obligaţii care trebuie preluate de orice investitor. În plus, CFR Marfă este singura companie care are capacitatea necesară transportului producţiei naţionale de cărbune.
Adevărata problemă: unde vor merge banii din privatizare
Adevărata preocupare a Guvernului ar trebui să fie însă destinaţia banilor ce vor fi primiţi din privatizare. Până acum, banii primiţi din vânzarea activelor statului au fost folosiţi pentru acoperirea găurilor bugetare, după cum s-a întâmplat în anii trecuţi şi cu miliardele de euro încasate din privatizarea BCR. Po