Recesiunea globala a distrus industria auto din Europa de Est, care a fost motorul cresterii in regiune in ultimii ani, sunt de parere analistii.
Cu exceptia statelor in care exista prime de casare, inmatricularile de masini noi din Europa de Est au scazut dramatic. Insa, mai important este faptul ca industria auto, orientata spre exporturi, si sectoarele aditionale au fost devastate de prabusirea cererii pe pietele esentiale, precum Europa de Vest si Rusia.
Avand in vedere natura flexibila si tehnologia avansata a fabricilor de profil, o redresare economica graduala, atat pe plan intern, cat si pe pietele principale pentru exporturi, ar trebui sa ajute domeniul sa isi revina.
Totusi, planurile ambitioase pe termen mediu si lung, puse la cale inainte de inceperea crizei, au fost abandonate. Intre timp, marile companii auto au renuntat la relocarea activitatilor cu valoare adaugata, cum ar fi cercetarea si dezvoltarea, in zona Europei de Est, asa cum ar fi trebuit sa se intample.
In Rusia, cea mai mare piata din regiune, vanzarile de masini au scazut cu 48%, in prima jumatate din 2009, iar in Ungaria cu 50 de procente. Vanzarile din tarile baltice stau si mai prost, cu un declin de 60 - 70%.
Romania, cel mai mare producator de masini din Europa Centrala, nu a publicat cifrele pentru primele sase luni, insa, cel mai probabil, a inregistrat o contractie in domeniu, potrivit The Economist.
Doar pietele din Slovacia, Cehia si Polonia au reusit sa creasca in perioada ianuarie - iunie 2009. Totusi, doar in Polonia factorii de crestere includ rezistenta economiei locale. In Slovacia si Republica Ceha, majorarea pietei a fost stimulata de primele de casare si de eliminarea TVA-ului pentru anumite tipuri de autovehicule.
Pe termen scurt, estimarile pentru inmatricularile de masini noi sunt nega