Sistemul de evaluare a elevilor din invatamantul preuniversitar va fi modificat complet odata cu noua Lege a Educatiei Nationale (LEN). In prim-plan, pe intreg parcursul celor 12 clase, la tineri se va urmari dezvoltarea corecta fizica, dar si emotionala. Alte doua puncte importante la elevi vor avea in vedere dobandirea de catre acestia a competentelor civice si sociale. De asemenea, sistemul de notare se va modifica total. Daca la învatamântul primar se vor folosi în continuare calificative, pentru gimnaziu si liceu sunt doua variante posibile: prin note de la 1 la 10 sau prin punctaje, la fel ca la testarile internationale, adica de la 1 la 100 sau de la 100 la 1.000.
Noul sistem de evaluare propus va porni de la copiii care vor avea 6 ani si vor intra anul viitor în clasa pregatitoare, trecuta de la gradinita la scoala primara. Astfel, pe langa testarile cunostintelor, se vor evalua si dezvoltarile cognitive, de comunicare, dar si capacitatea de a învata.
Dupa clasa a II-a, scolarii vor primi un test simplu pentru inceput, ce vizeaza modul in care acestia scriu, dar si o proba la Matematica. La clasa a patra va fi o singura evaluare, prin care se va stabili cât de bine înteleg elevii un text la prima citire. La clasa a VI-a se vor da doua probe: una de comunicare si un test cu întrebari de baza si generale din Matematica, Chimie si Fizica. Ultima evaluare se va face la sfârsitul clasei a IX-a, care nu va mai fi clasa de liceu, trecand la gimnaziu, conform LEN. La acest nivel, elevii vor primi cinci tipuri de teste. Pe lânga cele traditionale si de Limba româna si la Stiinte, vor mai fi: o proba la o Limba straina, o proba practica de competente digitale si una orala, de evaluare a competentelor civice si sociale.
Pentru punerea în practica a acestor noi tipuri de evaluare, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) ar