Două tranzacţii majore cu active ale statului, realizate în ultimele zile de către autorităţile proeuropene de la Chişinău, au provocat un val de discuţii referitor la direcţia reală spre care merge Republica Moldova: Uniunea Europeană sau Uniunea Vamală
Prima a fost decizia de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău, pentru un termen de 49 de ani, companiei UK Komaks din Rusia, care administrează aerogara de la Habarovsk din Orientul îndepărtat.
Ruşii s-au angajat să facă investiţii de 244,2 milioane de euro în modernizarea şi dezvoltarea porţilor aeriene ale Republicii Moldova.
Vicepremierul Valeriu Lazăr a argumentat necesitatea transmiterii Aeroportului în concesiune prin faptul că infrastructura acestuia este într-o stare proastă şi astfel riscă chiar în următorul an să rămână fără certificatele internaţionale. Totodată, el a precizat că în acord a fost majorată, de la un milion de euro la cinci milioane, suma ce ar urma să fie depusă drept garanţie de către câştigătoarea tenderului.
SPRE EUROPA VIA CHIŞINĂU
Tatiana Semionova, vicepreşedintele UK Komaks, a anunţat că intenţia companiei este de a folosi aeroportul Chişinău pe post de hub pentru transportarea pasagerilor din Habarovsk spre Europa. „Chişinăul este atractiv datorită faptului că Republica Moldova a aderat la spaţiul aerian comun al UE“, a declarat pentru kommersant.md, reprezentantul companiei din Rusia. Experţii se întreabă însă ce oferte au fost trimise la alte cinci companii din Occident, dacă nici una nu a dat curs ofertelor de participare la concursul închis organizat de autorităţile de la Chişinău.
CATASTROFA DE LA BANCA DE ECONOMII
Şi mai scandalos este cazul de cedare de către Guvern a pachetului majoritar de acţiuni de la Banca de Economii. Schema care pare a fi perfect legală a fost următoarea: Consiliul Băncii a anunţat despre necesitate