Care este legătura între rock, Chopin şi Zilele Bucureştiului? Au găsit-o mii de locui-tori ai Capitalei atraşi de vremea frumoasă şi de popularitatea indiscuta-bilă a muzicii lui Chopin, în Piaţa Constituţiei.
Am ascultat recent Chopin prelucrat în stil jazz-kletzmer la Varşovia, am auzit cum se cântă rock pe teme de Chopin, mi l-am reamintit pe Eugen Ciceu improvizând inegalabil jazz, pornind de la muzica lui Chopin, şi am participat la recitalul lui Horia Mihail de la Haus der Music, susţinut la 19 septembrie, ascultând Chopin, pur şi simplu. Ce este preferabil? Greu de spus. Important e că, fără a cădea în capcana kitsch-ului, Chopin poate fi adaptat unor gusturi şi grade de educaţie muzicală diferite.
Chopin, ca pretext
Spectacolul „Rock Loves Chopin" a ajuns la Bucureşti după concerte susţinute la Chicago, Paris, Berlin, Cairo sau la Expoziţia Mondială din Shanghai. În prima parte, cel care a încercat să reinterpreteze temele chopiniene a fost remarcabilul pianist polonez Leszek Mozdzer.
Evoluţia spre rock a fost girată de un alt grup de muzicieni polonezi, Jacek Królik - chitară, Ryszard Sygitowicz - chitară, Marek Raduli - chitară, Fusion Strings Quartet, Anna Serafinska - voce, Michał Jurkiewicz - clape, Łukasz Adamczyk - bas, Wojtek Fedkowicz - percuţie, cărora li s-a alăturat grupul de dans modern Folies Dance Company, condus de Marzena Barcik. Compania a folosit ca pretext muzica lui Chopin pentru a entuziasma un public care poate că nu fusese vreodată într-o sală de concert de muzică clasică.
Chopin la Viena
Dacă polonezii vin la Bucureşti să ne convingă de universalitatea lui Chopin, iată că la Viena au apelat la institute culturale reprezentând 15 ţări europene, inclusiv România, pentru a organiza un festival cu o consistentă componentă multinaţională, sub titlul „Round About Chopin".
Festivalul Internaţi