La trei luni de la victoria în alegerile legislative din 9 decembrie şi la 10 luni de la preluarea efectivă a puterii de către USL, programul de guvernare al Uniunii încă îşi aşteaptă strategii care să-l pună în practică. Schimbarea de paradigmă aşteptată după o schimbare a puterii nu este încă deplin vizibilă, principalele proiecte anunţate nu au un orizont previzibil, cu atât mai puţin termene precise.
Nu este vorba despre anticipări ce ţin de conjunctură - de pildă, programul de guvernare anticipa un ritm mediu anual de creştere economică de 3% în perioada 2013-2016, în vreme ce bugetul pe anul acesta este fundamentat pe o creştere de 1,6% -, ci de măsuri ce ar fi trebuit iniţiate deja şi nu sunt, începând chiar cu promisiunea "Primul buget al USL va fi multianual şi va conţine toate măsurile enun ţate". În fapt, bugetul pe 2013 conţine proiecţii pentru anii viitori, ceea ce îl face pe economistul Radu Crăciun, director adjunct al Eureko Pensii, să afirme: "Sper ca, cu timpul, aceste proiecţii să fie din ce în ce mai realiste".
Puţine lucruri concrete în aceste luni, arată analiştii: acordul cu FMI va fi păstrat, dar sunt întârzieri pe zona restructurărilor, a privatiză rilor, iar pe fiscalitate măsuri excepţionale nu pot fi aşteptate peste noapte.
"Au încercat să vină cu o schimbare pe zona de TVA la încasare, cu rezultate amestecate (la Finanţe se discută acum ca TVA la încasare să devină opţional - n.n.). Măsurile economice au fost mai degrabă timide, încă aşteptăm să vedem ce se întâmplă cu restucrurarea sectorului de stat, cu privatizările, cu noile listări. Aceasta este nuca tare - restructurarea sectorului de stat", spune Crăciun.
A fost timpul prea scurt pentru ca programul cu care USL a câştigat o majoritate confortabilă în Parlament să înceapă să fie pus în practică în forţă?
Nu neapărat, spune Cristian Pârvan, secretarul ge