De la începutul acestui an, Fondul de Mobilitate al Ministerului Culturii nu mai există. Adică există, pe site, sub forma arhivei din 2008, dar, fără avertisment sau explicaţii, singura sursă de finanţare pentru granturi de călătorie individuală, în interes cultural, din România a sucombat crizei. Restul liniilor de finanţare nerambursabilă, abia inventate – Creativitas, Promocult 2009, Rromii împreună pentru Europa 2009, Proetnicultura, Latinitas, Dialog Intercultural 2009, Glissando –, au fost suspendate la două săptămîni de la lansarea lor (în ianuarie), în aşteptarea bugetului, şi de atunci nu s-a mai auzit de ele. Centrul Naţional al Dansului Bucureşti va avea anul acesta o singură sesiune de finanţare în loc de două, din lipsă de fonduri, la fel ca majoritatea instituţiilor care dau bani pentru proiecte. Colocviul Teatrelor Minorităţilor Naţionale de la Gheorghieni (singurul festival de teatru de genul acesta din România) s-a amînat din mai în octombrie, în speranţa unei suplimentări de fonduri. De fapt, pe deschiderea robinetului în al doilea semestru mizează majoritatea organizatorilor de evenimente, altfel, în condiţiile date acum, nici vorbă nu va putea fi nici de TAMper2, festivalul de la Sfîntu Gheorghe ce aduce faţă-n faţă un regizor român şi unul maghiar (iarăşi un eveniment unic). Oricum, pînă una-alta, Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe le-a cerut tuturor angajaţilor să accepte o reducere de 20% din salariu, pentru ca nimeni să nu fie dat afară. Teatrul Tineretului tocmai a fost informat că spectacolul lui Alexandru Dabija, Oo!, nu mai merge în turneu la Iaşi, fiindcă festivalul de acolo nu mai are bani. La Cluj, Primăria a dat bani, în esenţă, unui singur operator cultural independent, Teatrul Imposibil, pentru festivalul de teatru experimental pe care-l organizează de cîţiva ani: 5.000 de lei (50 de milioane de lei vechi). Condiţii