Aurul este folosit din cele mai vechi timpuri ca ingredient pentru înfrumuseţare. De exemplu, se spune că legendara Cleopatra, regina Egiptului, obişnuia să se culce în fiecare noapte purtând pe faţă o mască de aur, dorind ca astfel să-şi menţină pielea tânără timp îndelungat. Mai nou, aurul a devenit ingredient principal al multor produse de înfrumuseţare, datorită inovaţiilor din domeniul nanoştiinţei şi nanotehnologiei.
Nanoparticulele de aur sunt preferate de marile companii producătoare de cosmetice, dat fiind faptul că acest metal are un grad mare de biocompatibilitate, fiind astfel un bun purtător de alte substanţe active. În plus, nanoparticulele de aur au şi un efect antiîmbătrânire deoarece stimulează circulaţia, iar aceasta, la rândul său, încurajează apariţia de celule noi. În acelaşi timp, nu trebuie omis nici faptul că aurul are proprietăţi antiinflamatoare şi antibacteriene.
Această tehnologie sofisticată este şi destul de costisitoare, ea fiind folosită mai ales pentru produsele de cosmetică de lux. Unul dintre primele produse cu nanoparticule de aur lansat pe piaţă este crema „Nano Gold Energizing Cream“, produsă de compania Chantecaille. Acest produs de lux conţine particule de aur şi proteine din fibre de mătase, două substanţe care împreună au un efect de stimulare a metabolismului celular şi a producţiei de colagen, oferind totodată protecţie împotriva razelor solare ultraviolete. Interesul clientelei cu dare de mână pentru astfel de produse a determinat şi alte companii de lux să conceapă astfel de produse.
La Prairie, o companie elveţiană, a lansat un gel „antiîmbătrânire“ pe bază de aur, 30 de mililitri din această poţiune costând 580 de dolari. De asemenea, numeroase saloane de înfrumuseţare şi spa oferă măşti de faţă conţinând aur. Liderul în acest domeniu este compania japoneză Umo, care a conceput o mască facială cu aur de