Increderea si o crestere a salariilor reprezinta doi piloni de sustinere a consumului, insa pentru moment termenii sunt inexistenti ca urmare a situatiei economice si a masurilor de austeritate impuse de autoritati. Cu toate acestea, marii retaileri nu apasa pedala de frana, ci din contra mizeaza pe extindere. Care sunt motivele?
Nicolaie Chidesciuc (foto), economistul sef al ING, arata ca doua elemente care ar putea sustine consumul sunt increderea si cresterea salariilor. Doi termeni care pentru moment nu sunt valabili. In aceste conditii, nu ar trebui sa ne asteptam la o evolutie “fantastica” a consumului pe termen scurt (1-2 ani).
Pentru acest an, reprezentantul ING estimeaza un avans al consumului de pana 1%, procent ce se va mentine si in 2012.
“Romania are perspective semnificative de crestere pe termen mediu si lung. Avem de recuperat la nivel de consum si salarii. De asemenea, nu exista cerere pentru creditare. In continuare, oamenii nu sunt interesati de rata dobanzii, insa o reducere a ratei i-ar putea ajuta pe cei care au deja credite”, spune Chidesciuc.
Oferind un exemplu concret, Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, afirma ca romanii au iesit mai rar in baruri si restaurante, alegand in schimb sa isi invite prietenii acasa ceea ce a dublat vanzarile de mese mari.
“Au crescut si vanzarile la tacamuri, pahare, fete de masa, frapiere si aparatura de bar. Practic, proprietarul locuintei s-a transformat in gazda. Pana acum trei ani, clientii poate sperau sa se mute intr-o casa mai mare. Cand au realizat insa ca acest lucru nu se va intampla in urmatorii 3-4 ani, au decis sa investeasca mai multa in locuinta pe care o au”, explica Sucu.
Omul de afaceri considera ca acele companii care vor intelege ca in prezent clientul cauta “incredere si respect” vor avea o mare oportunitate. [Cititi si Cu un stadion de 250 mil. euro s