Spre finalul lunii iulie s-a aflat cum NSA foloseşte programul XKeyscore pentru a spiona utilizatorii de Internet. Totuşi, înainte de a face asta NSA a trebuit să-şi antreneze oamenii, dar pentru că aceştia nu erau prea motivaţi, agenţia a recurs la trucuri din jocurile video.
XKeyscore poate obţine orice fel de informaţii, de la paginile web vizitate, conversaţiile purtate pe diverse forumuri şi servicii de chat până la emailurile trimise. Sistemul are nevoie de o adresă mail, deoarece multe dintre lucrurile pe care oamenii le fac online sunt complet anonime şi numai cu ajutorul unui identificator – un nume de utilizator şi domeniu web – se poate face căutarea în bazele de date ce conţin traficul de Internet şi medatele. Der Spiegel continuă dezvăluirile făcute de „The Guardian“ şi informează despre cum au fost antrenaţi agenţii care folosesc programul.
Pentru a-i motiva pe agenţi, NSA a încorporat în program câteva funcţii din jocurile video, acele bonificaţii care te fac să mergi mai departe. De exemplu, analiştii care erau foarte buni în operarea XKeyscore obţineau puncte de skilz (cunoştinţe) şi deblocau diverse achievements. Unităţile din Hessa, landul la care face referire publicaţia germană, au fost unele dintre cele mai de succes. Mai mult, analiştii Centrului European de Criptologie (ECC) au strâns cel mai mare punctaj, comparativ cu alte departamente ale NSA participante în program.
În limbajul jucătorilor, ceea ce a folosit NSA se numeşte gamification. Acest concept se referă la a folosi tacticile din jocurile video, cum ar fi nivelurile de dificultate, punctele, premiile şi competiţia în contexte reale. Procedeul se foloseşte în multe domenii şi se pare că funcţionează foarte bine şi în spionaj.
Ţinte din lume şi din Europa pentru NSA
Pe lângă XKeyscore, NSA are şi un sistem pentru a-şi defini ţintele. Pe o scară de