Un cronicar literar autentic este Bogdan Cretu, chiar daca debutul sau editorial, dublu, il arata disputat intre formula criticii academice si aceea a foiletoanelor consacrate noilor aparitii de carte. Cum insa de studii universitar-doctorale e plina piata culturala romaneasca, mi se pare mult mai important, in context, acest volum de Arpegii critice (Editura Timpul, Iasi, 2005, Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor) decat monografia Matei Visniec - un optzecist atipic, aparuta simultan.
E interesant, ba chiar simptomatic, ca tanarul autor resimte cel dintai aceasta "scindare", nu numai sub raportul activitatilor sale curente, ci si sub acela al specificului lor, cu mizele diferite si conceptele puse in joc. In mai multe randuri, pe parcursul acestui desfasurator de cronici dispuse in ordinea cronologica a scrierii lor, el abordeaza problema fragmentarismului/ sintezei, pe care o percepe in intreaga ei dificultate. Initial, judecata culegerilor de texte este severa. Ulterior insa tonul se indulceste semnificativ.
Atrage imediat atentia curajul propriilor opinii, "rasparul" in care tanarul autor se plaseaza in raport cu nume sonore ale scenei noastre culturale. O excelenta cronica, Iavasaua criticii, e dedicata tezei de doctorat a lui Mircea Cartarescu, Postmodernismul romanesc, "cel mai extins manifest literar cunoscut", in care scriitorul ar vrea sa demonstreze ca "postmodernismul generatiei sale are origini 'sanatoase'. Accentele critice la adresa "optzecismului" nostru sunt frecvente la Bogdan Cretu, ele vizand insa mai degraba actiunea publica a unora dintre componentii acestei generatii, decat operele lor propriu-zise. Si mai exact, criticul de la Iasi constata cu un taios amuzament discrepanta dintre nivelul cartilor scrise si "tapajul" canonic facut pe baza lor.
Un alt punct de divergenta, limpede exprimat, este legat de termenul est-e