România trebuie să treacă la un nou model de creştere economică, echilibrat, bazat şi pe exporturi, nu doar pe consumul intern ca înainte de criză, astfel că este necesară diversificarea pieţelor de export spre ţările din afara Uniunii Europene şi creşterea competitivităţii exporturilor, spune Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank.
În prezent, potenţialul exporturilor de a ajuta economia este limitat, având în vedere ponderea redusă a acestora în PIB, de circa 30%. În aceste condiţii, Dumitru susţine necesitatea ca exporturile să aibă o contribuţie mai mare la creşterea economică.
În ultimii 20 de ani s-au produs mutaţii semnificative în privinţa principalelor pieţe de export ale României. Exporturile României către ţările din Uniunea Europeană au crescut foarte mult în perioada 1991 - 2011, ponderea lor urcând de la 44,3% în 1991 la 71% în 2011, în timp ce schimburile comerciale cu ţările din fosta Uniune Sovietică s-au ajustat în aceeaşi perioadă de la 23% la 6%, după cum reiese din datele prezentate recent de Dumitru. În plus, România a pierdut ca pieţe de export ţările arabe şi ţările africane în ultimii 20 de ani, în timp ce China a ieşit din top 20 al pieţelor de export, iar SUA a coborât de pe locul 10 (2,9% din total exporturi) pe locul 15 (1,8% din total exporturi).
În a doua parte a anului 2011 şi în primele luni din acest an exporturile României au continuat să avanseze, dar s-a observat o diminuare a ritmului de creştere al acestora la nivelul partenerilor comerciali din UE în contextul tensiunilor legate de criza datoriilor suverane.
Pentru a compensa reducerea exporturilor către Uniunea Europeană se impune extinderea pieţelor de desfacere din afara Uniunii, însă procesul este de durată şi este afectat de concurenţa puternică pe costuri de producţie. Creşterea şi diversificarea exporturilor este un element important