Nişte postere supradimensionate răspândite ca parte dintr-o campanie antiavort din Polonia au provocat discuţii care aprind internetul şi presa internaţională. Mesajul „Avortul în Polonia: introdus de Hitler, în martie 1943”, însoţit de imagini şocante, în care figura dictatorului e alăturată unor imagini cu fetuşi morţi, a apărut iniţial în Poznan, urmând să fie răspândit în mai multe oraşe, chiar înainte de 8 martie, ziua internaţională a femeii.
Discursul din spatele acestei campanii cuplează apelul la trauma naţională (ocupaţia nazistă din Polonia), la un moment istoric de umilinţă naţională (avortul, spun promotorii campaniei, a fost introdus de Hitler pentru a limita extinderea unei populaţii inferioare) şi la mândria naţională. Fundacja Pro, cea care promovează aceste mesaje, susţine că scopul lor este de a le aminti polonezilor şi polonezelor că dreptul de a recurge la avort a venit iniţial ca simplu semn al faptului că erau priviţi ca o populaţie inferioară. Şi iată cum corpul femeii şi decizia ei de a da sau nu viaţă ajung să fie instrumentate politic, într-o campanie care amestecă o formă mascată de naţionalism revanşard cu practici de culpabilizare duse la extrem.
Alăturarea simbolică din cupletul text imagine aduce din nou la zi şi în forţă o percepţie asupra raportului individ-stat pe care am fi tentaţi s-o datăm în era decreţeilor. Decizia de a nu aduce pe lume un copil nu mai e un act individual, el implică o întreagă comunitate, cu tot cu trecutul ei, cu tarele adiacente şi cu proiecţiile despre sine. Mai mult, nesocotirea marele corp naţional de care eşti legat prin cordon ombilical ajunge să te asocieze cu o imagine ajunsă simbol al unor crunte orori. Rupt de marele corp politic sau religios, corpul tău e lipit de /echivalent cu imaginea unei crime, a unei trădări: ai trădat viaţa, ai trădat statul, ai trădat poporul.
Distorsi