Limitarea deducerii TVA pentru achiziția în leasing a unui autovehicul afectează aproape jumătate dintre contractele în derulare și, implicit, evoluția din anii următori a pieței de profil.
Modificările fiscale sunt, aproape întotdeauna, primite cu suspiciune de mediul de afaceri. Pe bună dreptate, dacă ne uităm inclusiv la ultimele măsuri luate de Guvern.
Deducerea valorii taxei pe valoarea adăugată aferente achiziționării autovehiculelor prin leasing a fost limitată la 50%. Modificarea a fost operată de la începutul anului în curs, însă, inițial, era vorba doar de limitarea deducerii TVA la valoarea reziduală, nu și de cea aferentă ratelor lunare. Proiectul guvernului Ponta de modificare a Codului fiscal arată că nici TVA aferent ratei lunare nu va mai putea fi dedus decât în proporție de 50%. Implicit, va avea loc o majorare a ratei lunare, scumpire ce va fi suportată tot de client.
Câștig minim pentru stat
„Problema este în felul următor: 12% reprezintă 50% din cota de TVA de 24%. Cu alte cuvinte, o firmă plătitoare de TVA, care până la 1 iulie primea lunar o factură de leasing pentru 100 de lei și 24 de lei TVA, va deduce, începând cu 1 iulie 2012, numai 12 lei, nu 24. Diferența se înregistrează pe cheltuieli și reduce rezultatul financiar“, explică Alex Milcev, partener Tax Advisory & Compliance la Ernst & Young. Limitarea la 50% este valabilă pentru toate autovehiculele, indiferent că sunt achiziții intracomunitare sau importuri, și se aplică și pentru închirierea mașinii și pentru cheltuielile legate de vehiculele respective.
Legea precizează totuși că limitarea se aplică doar vehiculelor care nu sunt utilizate exclusiv în scopuri profesionale. Sunt excluse vehiculele cu masa mai mare de 3,5 tone sau cu mai mult de nouă scaune, la fel și serviciile de urgență, de pază, de curierat, cele utilizate de a