Introducere. Premizele proiectului
Ion Bogdan LEFTER:
Stimati invitati, colegi, prieteni, pentru inceput, v-as propune sa deschidem discutia noastra inspre cit mai multe directii. Pentru ca ne aflam – nu-i asa? – in fata unui proiect foarte interesant si foarte complex, care porneste de la literatura, de la poezie, o transpune in televiziune, in spatiul mass-media, si face acest lucru prin punere in scena, prin teatralitate, prin mijloace cinematografice. Este – apoi – pusa in discutie relatia dintre poezie si public. De asemenea – toata polemica despre Eminescu „poet national“, pus in cauza in moduri foarte diferite de episoadele acestui serial. Unele dintre ele – evident – pot sa socheze prin decizia lor de a scoate poezia din sabloane, din tratarea grandilocventa… Cred ca, fara alte introduceri speciale, cel mai potrivit ar fi sa-i rugam sa ne vorbeasca la inceput pe cei care au gindit acest serial si care l-au dirijat: cum a pornit proiectul, care au fost intentiile, cum au evoluat lucrurile pe parcurs?
Oana PELLEA:
Proiectul a pornit din nevoia de a exista Eminescu pe un post de televiziune. Noi am dorit ca SMART-ul sa onoreze cumva „Anul Eminescu“. Am beneficiat de sprijinul PRO TV-ului, care a fost incintat de ideea acestui minut Eminescu pe parcursul a cinci luni. Pe urma, am facut apel la trei dintre cei mai importanti regizori ai momentului: Alexandru Darie, Mihai Maniutiu si Alexandru Dabija.
I-am intrebat daca vor sa participe si au fost incintati si ei, la rindul lor. De aici incolo, optiunea artistica a apartinut fiecaruia dintre cei trei regizori: si conceptul artistic, si viziunea, realizarea etc. N-am pornit – deci – decit dintr-o plecaciune fata de Eminescu pe care eu am simtit nevoia s-o fac. Mi se pare extrem de interesant ce a iesit pina la urma: o oglinda fantastica a ceea ce traim, oglinda u