Pentru moment, nu există criterii unanim acceptate şi nu există nici resurse financiare suficiente pentru evaluarea programelor de studii oferite de universităţi
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) are de gând ca, într-un an, să realizeze o ierarhie oficială a facultăţilor din ţară. O dată apărută această ierarhie, viitorii studenţi vor şti cel puţin, de pe hârtie, că facultatea pe care vor să o urmeze este sau nu un gir al unei pregătiri de calitate, care le va „promite” şi un loc de muncă, după absolvire. Potrivit lui Ioan Curtu, preşedintele ARACIS, ierarhizarea facultăţilor este, deocamdată, doar un proiect, însă ea ar putea fi făcută în funcţie de gradul de inserţie a absolvenţilor pe piaţa muncii, eficacitatea transferului de informaţii de la profesori la, precum şi calitatea programelor universitare. Procesul de ierarhizare ar putea fi demarat din toamna anului viitor, urmând să fie finalizat în 2011. Preşedintele ARACIS a precizat că, pentru moment, nu există criterii unanim acceptate şi nu există nici resurse financiare suficiente pentru evaluarea programelor de studii oferite de facultăţi.
Primul pas însă a fost făcut deja, potrivit aceleiaşi surse, prin intermediul unui studiu, realizat pe parcursul unui an, care compară ce se predă în sălile de curs şi de ce are nevoie în realitate studentul după ce iese din băncile facultăţii. Rezultatele studiului, prezentate marţi, nu sunt chiar o noutate: studenţii învaţă multă teorie, există facultăţi „fabricante de diplome”, numărul studenţilor la anumite discipline fiind mult prea mare, şi chiar profesori universitari ce ar fi mai potriviţi pentru nivelul preuniversitar, din punct de vedere al competenţelor profesionale deţinute. Pentru moment, nu există criterii unanim acceptate şi nu există nici resurse financiare suficiente pentru evaluarea programelor de