Divina comedie pe o scenă de teatru? Da, este posibil, după cum au arătat actorii de la Meno Fortas Theatre, din Lituania, în spectacolul regizat de Eimuntas Nekrošius, deja cunoscut publicului român prin Idiotul şi Livada de vişini (invitate tot la FITS, în 2011 şi, respectiv, 2009). Divina comedie, cea mai recentă producţie a sa, care a avut premiera în 2012, a fost unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Poate cel mai provocator spectacol invitat la această ediţie, Divina comedia (jucat pe 9 iunie) a venit cu o ofertă ce putea fi riscantă: un spectacol de patru ore şi jumătate. Cînd ceri de la public o asemenea răbdare şi disponibilitate, trebuie să şi oferi ceva pe măsură, iar Nekrošius nu a dezamăgit nici de această dată – un teatru poetic de o asemenea calitate, încît, la miezul nopţii, cînd spectacolul s-a terminat, sala rămăsese aproape plină (şi fac această precizare pentru că, în cadrul unui festival, dinamica în sălile de spectacole, chiar şi în timpul desfăşurării acestora, este foarte intensă, se pleacă, se fac permutări, mulţi nu au răbdare la performance-uri mult mai scurte sau se grăbesc să ajungă la alte montări, căci adesea orele de începere sînt la limită şi oamenii îşi doresc să ajungă la cît mai multe). La spectacolul lui Nekrošius, reacţia a fost una pe care nu am mai întîlnit-o pînă acum, cel puţin nu la un spectacol de o asemenea amploare – publicul şi-ar mai fi dorit să continue, în ciuda celor patru ore şi jumătate. Divina comedie al lui Nekrošius este un spectacol care îşi cîştigă treptat, treptat publicul. Nu începe în forţă, pentru ca apoi să slăbească intensitatea sau să se piardă, ci îşi dozează extrem de echilibrat resursele. Mai întîi de toate, ce trebuie spus despre această montare este că mizează pe nota poetică: Divina comedie este poetică nu doar