Cu două zile în urmă, aflând din Satu Mare că de la Cultură nu va merge nimeni la vernisajul lui Dorel Petrehuş de la Negreşti Oaş, m-am propulsat prin autostop spre acel eveniment artistic. Ajungând acolo mai devreme am putut contempla în linişte cele peste 60 de lucrări expuse pe simezele Muzeului “Ţării Oaşului”. Impresionat de ceea ce vedeam, mi-am zis asemeni lui Pilat din Pont: “Ecce homo!” şi rememorând un alt moment clasic, în care era vorba de regele Midas (cel care era blestemat să transforme tot ce atinge în aur, inclusiv mâncarea), am cugetat la rându-mi: Tot ce face Dorel Petrehuş devine artă. Artă autentică! De aproape trei decenii Oaşul nu mai e doar o zonă etnofolclorică cunoscută inclusiv peste hotare (prin danţ, ţâpurituri, joc la ciupercă, ceteră contră, zongoră), ci se afirmă prin Negreşti Oaş ca un centru al artelor plastice profesioniste. S-a ajuns la cea de a XXVII-a ediţie a celebrei “Art Bunavestire”, prin care s-au perindat prin această generoasă manifestare sute de plasticieni (pictori, sculptori, graficieni, sticlari, maeştri ai artelor decorative din ţară dar şi din străinătate)”. Primii afirmaţi în zonă, şi nu numai, dintre localnici au fost Vasile Ţânţaş şi Aurel Haiduc (devenit autor de manuale de artă, în cadrul Ministerului Învăţământului), urmaţi de Vasile Pop-Negreşteanu, Dorel Petrehuş, I. D. Ion, Corneliu Pop şi Ion Pop-Prilog. La aceste manifestări de elită au fost prezenţi, cu real şi onorabil folos, critici şi istorici de artă precum universitarii doctori în artă Constantin Prut şi soţia d-sale Alexandra Titu, autori ai unui “Dicţionar de artă internaţională” (în care au inclus şi plasticieni din Negreşti Oaş); Corneliu Antip, Negoiţă Lăptoiu, Tiberiu Alexa, Ioan Marchiş, George Arion şi alţii, care au scris prin reviste de artă şi cultură despre fenomenul “Negreşti Oaş”. La manifestările amintite mai sus au fost prezenţi plas