Pentru a afla mai exact cât de necesară este introducerea ei prin şcoli încă din gimnaziu, am mers prin câteva licee. Colegiul Naţional Cantemir Vodă, Liceul George Călinescu şi Şcoala Centrală sunt instituţii de învăţământ cu medii de admitere asemănătoare.
Sondajul de opinie printre elevi a conţinut câteva întrebări de bază din literatura universală (cine a scris Război şi pace?; ce înseamnă cuvântul odisee?; numiţi trei romane scrise de Dostoievski etc.) şi s-a desfăşurat în timpul pauzelor sau în timpul orelor în care s-a permis accesul.
Din Liceul George Călinescu, primele răspunsuri au venit de la elevii anilor terminali.
Cine a rostit A fi sau a nu fi? Aceasta-i întrebarea? Poţi să spui câteva date despre personaj şi autor?
William Shakespeare şi ştiu că poezia se cheamă... asta n-o ştiu, de fapt, spune un elev din clasa a XI-a, profil real, în timp ce un coleg îi şopteşte: Romeo şi Julieta, frate! N-ai auzit de ea?.
Ce poţi să-mi spui despre romanul Război şi pace? Cine este autorul şi despre ce război este vorba?
N-am studiat până acum romanul şi nici nu l-am citit. N-am nicio idee, spune un elev de clasa a XII-a, de la profilul uman.
Ai făcut literatură universală până acum?
Nu. Facem doar literatură română. Acum suntem la aia veche din secolul XIX. De exemplu, am studiat Ion, Moara cu noroc sau Fântâna dintre plopi, chestii d-astea. Nu studiem literatura universală, răspunde un elev de clasa a XI-a de la profilul uman.
Mie nici nu-mi place să citesc. Mai ales cărţile astea vechi. Sunt prea legate de istorie, iar pe mine nu mă pasionează istoria, spune un coleg de-al lui de clasă.
Ce înseamnă cuvântul odisee şi de unde vine acesta?
A, da, odisee. E greu de descris. Mi-e greu să explic acuma, spune un alt elev de clasa a XI-a, profil uman, în timp ce iese din clasă.
Nu