Comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a scăzut în iunie pentru a doua lună consecutiv, ceea ce transmite un semnal descurajator privind revigorarea economiei, susţinută în acest moment doar de exporturi.
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a fost în iunie cu 4,2% mai mică faţă de aceeaşi lună din 2012, vânzările de carburanţi, alimente şi băuturi fiind cele mai afectate, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).
Consumul, care în perioada de boom a dus în spate toată economia românească, acţionează acum ca o frână în contextul în care salariile rămân mici şi creşterile, acolo unde există, nu reuşesc să ţină pasul cu majorarea preţurilor.
„Cifrele din luna iunie confirmă aşteptările ca vânzările de retail să scadă şi în lunile următoare, în condiţiile în care încrederea consumatorilor a stagnat şi rata şomajului a crescut anul acesta. O revenire graduală este aşteptată spre finalul anului pe fondul creşterii salariilor reale ca urmare a reducerii inflaţiei“, afirmă Mihai Pătrulescu, senior economist al UniCredit Ţiriac.
Economia a crescut cu 2,2% în primul trimestru, iar prognozele indică un avans similar pentru întreaga perioadă ianuarie-iunie, creşterea fiind susţinută aproape integral de avansul exporturilor. Consumul nu reuşeşte să îşi revină în condiţiile în care peste jumătate din angajaţii români câştigă sub 1.500 de lei (echivalentul a 340 de euro).
Scăderea consumului pune presiune şi pe bugetul statului, care încasează mai puţini bani din TVA - cel mai puternic impozit aflat la îndemâna statului care aduce un sfert din veniturile bugetare ale României.
Ritmul de creştere a încasărilor din TVA a încetinit după primele şase luni la 2,3% faţă de anul anterior, faţă de 6% în primele cinci luni. Practic, cu excepţia lunii februarie, când a