Companiile de comerţ exterior îşi găsesc loc pe pieţele externe cu tot mai puţin sprijin de la stat. Revenirea pe plus a ţărilor către care noi exportăm ar trebui să fie marea oportunitate de ieşire a României din criză, dar statul a redus sprijinul pentru exportatori.
Liderii organizaţiilor patronale, dar mai ales oficialii guvernamentali, s-au declarat tot mai optimişti în legătură cu ieşirea României din recesiune, observând că în ţările din Vestul Europei a revenit apetitul pentru consum.
Citiţi şi: Subvenţiile au devenit un vis frumos pentru viticultori
Prin deducţie, ei au ajuns la concluzia că, dacă Vestul consumă, Estul va avea piaţă de desfacere, de unde şi şansa României de a exporta mai mult şi, astfel, de a depăşi dificultăţile actuale. Teorioa ca teoria, dar - şi în acest caz - practica arată cu totul altceva: de la buget s-au alocat mai puţini bani pentru stimularea exporturilor în 2010 decât în 2009, iar diversele programe de sprijin întârzie să se aplice.
Concret, dacă în 2009 erau alocate 36 de milioane de lei pentru susţinerea exporturilor, în 2010 au mai rămas doar 33 de milioane de lei. „Anul trecut, existau nişte vaucere care acopereau 75% din cheltuielile de consultanţă pentru exportatori, acum nu se mai dau nici acelea. De altfel, în fiecare an, programele de susţinere se «dezgheaţă» abia prin martie-aprilie, ca şi cum până în primăvară nu ar fi nevoie de ele", ne-a declarat Neculai Viţelariu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al IMM. El arată că această confederaţie patronală a solicitat de mai multe ori suplimentarea bugetului destinat programelor de susţinere a exportatorilor.
De cealaltă parte, directorul Direcţiei de Promovare a Exporturilor din cadrul Ministerului Economiei, Costin Lianu, afirmă că există deja în derulare mai multe programe de profil, prin care firmele româneşti sunt asistate pentru parti