Cătălin Ştefănescu aplaudă campania de culturalizare iniţiată de „Adevărul“ prin colecţiile „Pictori de geniu“ şi „100 de cărţi pe care trebuie să le ai în bibliotecă“. Realizatorul emisiunii culturale „Garantat 100 %“ este şi vocea spoturilor care promovează albumele din seria „Pictori de geniu“, publicate de „Adevărul“. „Adevărul“: Ce te-a convins să te implici în campania „Pictori de geniu”?
Cătălin Ştefănescu : Am convingerea că orice campanie de culturalizare e un lucru fericit. Indiferent de implicaţiile mai mult sau mai puţin comerciale ale campaniei. Un astfel de demers contribuie la un soi de relaxare a mentalului colectiv românesc. Lucrurile acestea trebuie să se întâmple din ce în ce mai des.
Dacă nu se întâmplă la biserică, în familie sau la şcoală, e firesc să vină dintr-o altă direcţie. Adică dinspre presă. Uite că există o modalitate de educaţie alternativă – şi cred foarte tare în ea. În momentul în care ne aflăm, orice gest cultural decent este unul folositor.
Emisiunea ta, „Garantat 100%”, are ea însăşi un rol de culturalizare. Care crezi că e rolul ei în acest proces?
O să-ţi spun o poveste scurtă. Prin 1997 am luat un premiu pentru documentar la Mediafest. Pe scenă, când mi-am ridicat premiul, am spus: „Slavă Domnului că cel puţin la noi, la televiziunea publică, s-a terminat cu emisiunile culturale.” Şi am adăugat: „Cu un anumit gen de emisiuni culturale.” Nu-mi pare rău nici acum că am făcut acea afirmaţie.
În foarte mare măsură, felul în care s-a făcut cultură la televiziunile şi la radiourile publice, cu nişte ani în urmă, a determinat mai degrabă o respingere a publicului faţă de fenomenul cultural. În general, cele mai multe emisiuni de felul acesta erau făcute de nişte oameni care aveau senzaţia că ei sunt singurii păstrători ai cheilor adevărului în ceea ce prive