Polonia se orientează spre noi pieţe de export din Orientul Mijlociu, Asia şi fostele ţări sovietice, o modalitate pentru cea mai mare economie din Europa Centrală şi de Est de a-şi reduce dependenţa de zona euro, transmite AFP.
'Este foarte important, deoarece diversificarea geografică a exporturilor poloneze semnalează o întărire a capacităţii noastre de a rezista la dificultăţile din zona euro', a declarat economistul BZ WBK, Piotr Bielski.
Astfel, compania poloneză S&A, specializată în producţia de bijuterii din chihlimbar, a înregistrat o scădere constantă a pieţelor sale tradiţionale din Europa şi SUA după criza financiară mondială din 2008.
'Am avut timp să ne pregătim pentru o diversificare, să căutăm noi pieţe', a explicat directorul S&A, Adam Pstragowski.
Compania pe care acesta o conduce s-a lansat în cucerirea pieţei ruseşti în 2009, iar a celei din Emiratele Arabe Unite în 2010. În acelaşi an, au crescut vânzările în China, pe fondul expoziţiei universale din Shanghai. În prezent, firma îşi îndreaptă atenţia spre piaţa din Turcia.
Polonia a fost mult timp dependentă de cererea internă, în condiţiile în care populaţia sa se ridică la 38 de milioane de locuitori. După aderarea sa la Uniunea Europeană, în 2004, ponderea exporturilor în PIB-ul Poloniei a crescut până la 40%, de la mai puţin de 20%, în 1999. Europa rămâne în continuare o piaţă importantă pentru produsele poloneze, iar ţara vecină, Germania, absoarbe un sfert din exporturile poloneze.
Potrivit datelor statistice, exporturile poloneze au crescut cu 6% în primul semestru al acestui an comparativ cu perioada similară a lui 2012, până la 74,2 miliarde de euro. Însă, există diferenţe considerabile de la o regiune la alta. În timp ce exporturile spre UE au crescut cu 1,9%, până la 55,1 miliarde de euro, în cazul schimbu