Criza economica a fost resimtita diferit in peisajul romanesc: retelele moderne de magazine au continuat sa se extinda, trecand mai usor peste scaderea consumului, pe cand cele mici si mai ales chioscurile au simtit din plin unda de soc si si-au micsorat prezenta in piata. Care sunt tendintele pentru 2011?
“In 2010, magazinele cu look modern capata o semnificatie tot mai importanta in retailul romanesc pentru ca se apropie de consumator. Pe de alta parte, chioscurile sau micile magazine isi continua declinul”, a declarat Bogdana Baltasiu, client service director in cadrul companiei de cercetare de piata Nielsen Romania.
Ca vanzari inregistrate pe segmentul alimentar, o treime dintre ele sunt generate de incasarile din comertul modern. La finele lui 2009, 60% din vanzarile de produse nonalimentare proveneau din retelele moderne de comert. Tot in aceeasi perioada, numarul magazinelor din retailul traditional se ridicau la circa 80.000 de unitati.
Daca descresterea volumelor de vanzari de produse de larg consum a fost una semnificativa, de -11,5% la inceputul anului (in primul trimestru) fata de aceeasi perioada a lui 2009, valoarea lor s-a mentinut. “Zona de hipermarketuri a fost cea care a continuat sa creasca pe anumite segmente de produse, precum cele de uz zilnic”, a precizat Baltasiu in cadrul unei conferinte pe teme de retail organizata de Autentic.
Din punctul de vedere al atitudinii, romanii si-au pierdut increderea, iar elementele care incep "sa miste" consumatorii inspre un retailer sau altul s-au schimbat. Astfel, daca inainte accesibilitatea si beneficiile produse de retail nu erau atat de importante, acum proximitatea si diversitatea produselor sunt elemente care capata o tot mai mare greutate in decizia de cumparare si in procesul de loializare, a mai spus Baltasiu.
Directorul de la Nielsen Romania a mai atras atentia si