Piata centrelor comerciale este saturata in momentul de fata doar la nivelul machetelor si intentiilor, insa finalizarea acestor proiecte ar putea satisface apetitul de extindere al retailerilor si inclinatia spre consum a romanilor.
In Bucuresti sunt anuntate spre dezvoltare pana la nivelul anului 2010 cel putin 10 centre comerciale, care ar putea acoperi cererea dintr-un oras cu peste doua milioane de locuitori, cu toate ca in alte capitale din regiune, cu mai putini locuitori, stocul acestor spatii este deja la un nivel aproape dublu.
"Sapte din cele 20 de mall-uri din Praga au dificultati mari si in urmatoarea perioada unele dintre ele ar putea sa-si schimbe destinatia de baza si sa cuprinda, spre exemplu, spatii de birouri", a declarat Noah Maayan, managerul centrului comercial Palac Flora din Praga, dezvoltat de compania Africa Israel.
Cu alte cuvinte, o dezvoltare irationala a pietei de retail, ar putea provoca esecuri importante inclusiv in Romania, in cazul in care retailerii nu vor anticipa capacitatea de absorbtie a populatiei.
Piata centrelor comerciale din capitala Cehiei a ajuns la un nivel comparativ cu pietele vestice, in conditiile unei populatii de aproximativ 1,2 milioane de locuitori, dar care au o putere de cumparare mai mare si care atrage un numar de peste 2,5 milioane de turisti anual.
Pe de alta parte, in toate orasele mari din Romania au fost dezvoltate sau se afla in diferite faze de constructie cate trei-patru centre comerciale, proiecte suficiente pentru aceste localitati cu un numar de aproximativ 300.000 de locuitori.
In aceste conditii, singurele piete ramase atractive sunt reprezentate de orasele cu o populatie de sub 100.000 de locuitori, insa o parte din aceste orase nu au capacitatea de absorbtie a unui centru comercial de mari dimensiuni.
Astfel, acest gen de orase ar putea fi