Chiar dacă oferta americană de avioane de luptă second hand a expirat, România nu este într-o situaţie disperată.
Câteva aeronave MiG 21 LanceR ar putea zbura chiar până în anul 2013, iar până atunci se pot reanaliza variantele de avioane noi propuse României. Premierul Boc declara, ieri, că în anul 2010 România nu are bani pentru avioane de luptă, cu referire directă la aparatele F-16 second hand, pentru care am avea de plătit, de la bun început, circa 700 de milioane de dolari. În schimb, la cumpărarea de avioane noi, oferta include de obicei şi o perioadă de graţie, în care cumpărătorul nu plăteşte rate.
Oferta americană (F-16, producător Lockheed Martin)
Firma americană Lockheed Martin poate livra României avioane F-16 noi, similare celor care au intrat în dotarea Forţelor Aeriene ale Poloniei. Surse guvernamentale americane declarau, acum doi ani (înainte de anunţarea ofertei de avioane F-16 second hand, Block 25), că România poate obţine un contract cu clauze similare celui al Poloniei. Polonia a plătit 3,6 miliarde de dolari pentru 48 de avioane F-16 C/D Block 50-52.
La prima vedere, pentru 24 de avioane, România ar plăti 1,8 miliarde de dolari, dar trebuie precizat că negocierile României cu SUA vor fi diferite de cele dintre Polonia şi SUA. Inclusiv pentru faptul că Polonia a semnat contractul cu SUA acum şapte ani, înainte să înceapă criza economică. Cu alte cuvinte, România ar putea obţine un preţ mai convenabil, per avion, decât Polonia.
Pe de altă parte însă, reprezentanţi ai Lockheed Martin ne-au precizat că firma producătoare nu are voie să vândă avioane direct unei alte ţări, ci doar prin intermediul Guvernului SUA. Deci numai Guvernul SUA este cel care poate formula o ofertă de avioane F-16 noi pentru România.
Amintim că promisiunea unor avioane F-16 noi exista şi în oferta deja trimisă României, pentru avioanele F-