Reprezentanţii finanţatorilor internaţionali – Fondul Monetar Internaţional (FMI), Comisia Europeană (CE) şi Banca Mondială (BM) - au avut la finele săptămânii trecute o întrevedere cu şefii Grampet – Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de omul de afaceri Gruia Stoica, pentru a discuta despre derularea procesului de privatizare a CFR Marfă şi despre cauzele care au dus la eşecul privatizării operatorului feroviar de stat.
„Întâlnirea de lucru, care s‐a ţinut la sediul Grampet, a avut loc la invitaţia reprezentanţilor instituţiilor financiare internaţionale şi a conţinut ca temă centrală procedura de privatizare a CFR Marfă. Reprezentanţilor Grampet li s‐a solicitat punctul de vedere privind desfăşurarea procesului şi cauzele care au dus la nefinalizarea acestuia“, se arată într-un comunicat transmis de Grampet- Grup feroviar Român.
Privatizarea CFR Marfă a eşuat pe 14 octombrie, când era termenul de finalizare al tranzacţiei, condiţionat de îndeplinirea unor condiţii suspensive, printre care avizul din partea Consiliului Concurenţei, conversia creanţelor statului asupra companiei de stat în acţiuni şi obţinerea acordului finanţatoruilor externi şi interni ai CFR Marfă pentru schimbarea acţionariatului. Pentru finalizarea privatizării, în urma începlinirii acestor condiţii, Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, trebuia să plătească diferenţa de 170,2 milioane de euro, după ce a virat 20 de milioane de euro în contul escrow deschis săptămâna trecută şi alte 10 milioane de euro garanţie la începutul procesului de privatizare.
Oficial, procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, nefiind îndeplinite condiţiile suspensive din hotărâ