Unul dintre cele mai vechi şi populare branduri româneşti, PLAFAR, se zbate de mai bine de şase ani să trăiască. A intrat în insolvenţă, şi-a pierdut patrimoniul, iar acum îşi aşteaptă salvarea de la stat. Care stat se chinuie, pentru a treia oară, să privatizeze compania evaluată, la finele anului 2012, la 1,1 milioane de euro. "Este atractivă", susţine Remus Borza, administrator judiciar Plafar, în vremece directorul general al firmei, Florian SImion promite că S.N. Plafar va încheia anul pe profit.
Statul va lansa cea de-a treia încercare de privatizare a producătorului român de ceaiuri Societatea Naţională Plafar, companie evaluată la finele anului trecut la circa 1,1 milioane de euro. Din vechiul Trust Plafar, prezent cândva în opt judeţe din ţară, a mai rămas doar o fabrică la Cluj şi alte trei terenuri pe care se cultivă ceai, explică pentru gândul Florian Simion, noul director general al companiei.
Activă de mai bine de 60 de ani pe o piaţă evaluată în 2012 la circa 20 de milioane de euro, S.N. Plafar a înregistrat în perioada 1999-2011 pierderi totale de circa 4 milioane de euro, profitul consemnat în acelaşi interval fiind de aproximativ 42.000 de euro.
De trecutul Plafar, unul dintre cele mai notorii branduri româneşti, se leagă totodată mai multe procese de restructurare menite să reducă datoriile istorice acumulate la buget şi pierderile de ordinul milioanelor de euro generate, în parte, de sucursalele a căror terenuri au fost retrocedate după 1989.
Guvernele ultimului deceniu au avut mai multe tentative de a aduce compania pe linia de plutire, investind în noi linii de producţie, renunţând la activele neperformante, la personal şi chiar la magazinele Plafar. Cu toate acestea, în 2007, compania a intrat în insolvenţă. La acea dată, Plafar avea datorii la buget de circa 40 de miliarde de lei.
Cine s-a interesat de prelu