Iahturile au devenit subiect de competiţie în lumea miliardarilor. Aceste ambarcaţiuni luxoase sunt noile standarde în ierarhia financiară. Cotidianul britanic „The Times“ a realizat un top al miliardarilor „dependenţi“ de iahturi. Moda iahturilor a fost lansată de armatorii greci. Celebrul miliardar Aristoteles Onassis a lansat această tendinţă cu vacanţele sale pe „Christina O“, petrecute în compania unor personalităţi ca Maria Callas, Marilyn Monroe, Frank Sinatra, Eva Peron, Winston Churchill şi, mai târziu, Jackie Kennedy. Iahtul nu a fost foarte scump când l-a cumpărat, dar a cheltuit peste două milioane de dolari ca să-l amenajeze după gustul său.
De atunci, toţi bogătaşii lumii au intrat în competiţie pentru achiziţia celor mai spectaculoase iahturi. În urmă cu zece ani, un iaht de 60 de metri era considerat o extravaganţă. Acum, numai proprietarii unor iahturi ce depăşesc 90 de metri au şansa să intre în Top 100, în „liga somităţilor“.
Costul unor asemenea iahturi, care ies din definiţia clasică de „ambarcaţiune de agrement“, este, în medie, de un milion de dolari pe metru, în funcţie de accesoriile cerute. Europa este lider pe piaţa iahturilor de lux, dar asiaticii strică piaţa, Taiwanul şi, mai nou, China – marile „imitatoare“ ale afacerilor occidentale - practicând preţuri mai mici pentru construcţia iahturilor de lux.
Compania italiană Riva Yacht, firmă de renume internaţional, nu se simte, însă, ameninţată. Pentru că majoritatea clienţilor preferă brandul consacrat, un element de preţ pentru oligarhi. Printre clienţii fideli ai companiei italiene se numără Sophia Loren şi Nicholas Cage.
„Masculul alfa“ din ierarhia oligarhilor
În această competiţie pentru cele mai mari şi mai luxoase iahturi se întrec, după regula selecţiei „naturale“, masculii alfa din ierarhia miliardarilor, notea