Statul trebuie să ofere facilităţi pentru mediul de business şi în principal pentru exporturi, dar şi să înfiinţeze o bancă comercială naţională şi este nevoie de mai mult naţionalism şi de intervenţii inteligente - acestea sunt principalele concluzii ale şedinţei deschise de redacţia ZF Expert "Cum relansăm economia - ce soluţii are mediul de business".
Executivii şi analiştii economici prezenţi joi la ZF Expert au spus că sunt şanse minime ca România să revină la rate de creştere de 4-5% în anii următori, însă că focalizarea în perioada următoare trebuie să se îndrepte spre măsuri care să ajute companiile locale. "Măsurile pe care le-aş lua eu includ combaterea evaziunii fiscale, stimularea consumului din intern prin obligarea statului să facă achiziţii din România, de la pixuri până la maşini produse în România, dar şi stimulente care să diferenţieze competitivitatea de nimic", a declarat Cristian Cornea, directorul general al producătorului de cutii metalice pentru bere şi suc Can-Pack România.
De asemenea, exporturile româneşti ar trebui impulsionate printr-o serie de facilităţi, astfel încât România să ajungă să trimită pe pieţele externe nu doar materii neprelucrate, ci şi bunuri cu valoare adăugată. "România exportă vapoare întregi de păduri, buşteni şi cherestea. Preponderenţa masei lemnoase neprelucrate şi a fierului vechi în exporturi reprezintă o stare foarte tristă. Şi trebui să fie interzise", a declarat Dan Ghican, preşedintele companiei Transatlantic Shipping and Trading.
O bancă comercială naţională care să crediteze companiile locale şi sprijinirea celor două bănci de stat CEC şi Eximbank sunt nişte iniţiative bine-venite, în contextul în care deocamdată încă există reticenţă în reluarea în forţă a creditării. "Ideea unei bănci comerciale naţionale este bună şi actuala guvernare ar trebui să şi-o asume (...) România are do