In Romania, pretul mediu de retail al unui kilogram de zahar este de 1,6 dolari, fiind de peste 4 de ori mai mare decat cel la care este tranzactionat pe bursa, respectiv de 35,9 centi pe kilogram (la sfarsitul lunii iunie), se arata intr-o analiza a XTB Romania. Pretului de retail al zaharului a crescut in continuu incepand cu anul 2006, desi pe bursa cotatiile zaharului au scazut constant in ultimii doi ani. Spre exemplu, la inceputul lunii iunie a acestui an zaharul se tranzactiona pe bursa la cel mai scazut nivel din ultimii trei ani, de 28,6 centi pe kilogram, cu aproximativ 40% mai putin fata de 2011.
In toata aceasta perioada, contrar evolutiei de pe piata bursiera, pretul de retail a crescut cu aproximativ 25%. Totusi, chiar si in aceste conditii, vanzarile de zahar au continuat sa creasca in Romania, atat catre retaileri, cat si catre producatorii de bauturi racoritoare. Spre exemplu, Agrana, unul dintre cei mai mari actori de pe piata zaharului, a inregistrat anul trecut, pe piata locala, o crestere a vanzarilor cu 19,8%.
Acelasi trend de crestere a preturilor de retail poate fi observat si in alte state europene, dar nu de aceeasi amplitudine ca in Romania. Mai mult, in toate aceste tari, zaharul se vinde mai ieftin decat in Romania. Astfel, in Polonia pretul mediu de retail al unui kilogram de zahar este de 1,2 dolari, in Cehia este de 0,9 dolari, iar in Bulgaria de 1,4 dolari.
Pretului din magazine este ridicat in Romania si din cauza nivelului TVA, practicat nediferentiat la produsele de baza, acestea fiind taxate similar celorlalte bunuri, cu 24%. Spre deosebire de tara noastra, in majoritatea tarilor membre ale UE se aplica o cota redusa de TVA la alimentele de baza, cuprinsa intre 5% si 20%. Totusi, chiar si excluzand contributia TVA-ului, pretul in Romania ramane cel mai ridicat din regiune (1,3 dolari in Romania,