Cind i-am spus unui foarte bun prieten ceva mai tinar ca am fost la un concert si a fost curios de detalii, m-a descusut „Da’ cine-i Patricia Kaas?“. Buna intrebare! Cel mai simplu a fost sa ii raspund tot cu o intrebare: „Ma, da’ tu de Angela Similea ai auzit?“. Raspunsul afirmativ m-a incurajat sa ii explic ca asa cum Angela Similea este o „doamna a muzicii romanesti“, la fel si Patricia Kaas este o „doamna a muzicii franceze“. Stati, nu va repeziti sa va aplecati dupa pietre, lamuresc imediat comparatia!
Folosita in scopuri general-ilustrative, de fapt educative, comparatia de mai sus functioneaza doar pe un anumit palier, anume cel al reputatiei locale a fiecareia dintre cele doua artiste. In rest, putem admite ca, pe linga aceasta similitudine, mai exista o multime de diferente. De pilda, avem de notat o diferenta de virsta, dar mai ales una de loc de nastere si – pe cale de consecinta – de apartenenta la o cultura minora (Angela) sau, dupa caz, majora (Patricia). Iar de aici incolo sint necesare citeva precizari. Neavind pretentii de connaisseur, nu ma incumet la ierarhizarea tehnicilor vocale si a preferintelor de repertoriu, dar gasesc potrivit de subliniat ca, evoluind intr-un sistem sanatos de showbiz si avind avantajul unei limbi de circulatie, frantuzoaica (de fapt, pe jumatate nemtoaica, alsaciana fiind...) a reusit sa treaca dincolo de conditia de diva locala, cimentindu-si definitiv statutul de vedeta internationala. Cum asta? Pai, am vazut pe 19 iunie, la Iasi, in fata Palatului Culturii, cu ocazia spectacolului Kaas chante Piaf, desfasurat in cadrul Festivalului International al Educatiei (FIE).
O demonstratie de profesionalism
Ca sa intelegi ce inseamna meserie in showbiz, trebuie sa mergi neaparat la concertul unui star international. La Iasi, pina la Patricia Kaas, l-am mai vazut pe Goran Bregovici, in urma cu citiva ani, tot i