Comisia Europeană a prezentat, joi, noile sale reguli în ceea ce priveşte sprijinirea de către state a sectorului cinematografic, care vor permite ţărilor din Uniunea Europeană să deruleze un număr mai mare de activităţi şi care conservă modelul francez de finanţare a acestui sector.
"Aceste reguli noi urmăresc un obiectiv esenţial, acela de a favoriza creaţia audiovizuală peste tot în Europa, prin păstrarea diversităţii culturale", a subliniat într-o conferinţă de presă comisarul european pentru Concurenţă, Joaquin Almunia, coordonatorul acestui dosar.
Profesioniştii din sectorul cinematografic s-au mobilizat în Franţa în ultimele luni contra unui proiect de lege care, potrivit lor, risca să descurajeze sprijinul public acordat cinematografiei şi să delocalizeze filmările către ţări cu costuri mici de producţie, dând astfel o lovitură fatală industriei cinematografice franceze.
Cineaşti de naţionalităţi diferite, precum fraţii Dardenne din Belgia şi Pedro Almodovar din Spania, s-au mobilizat la rândul lor contra acelui proiect.
În cele din urmă, noile reguli menţin echilibrul existent în ceea ce priveşte sistemul de "teritorializare". El permite statelor sau regiunilor care finanţează un film să ceară ca un anumit procent din bugetul peliculei să fie cheltuit pe teritoriul lor. Ministrul francez al Culturii, Aurélie Filippetti, a considerat "inacceptabilă" revizuirea acestei reguli existente.
"Sunt conştient de caracterul sensibil al acestei chestiuni", a subliniat Joaquin Almunia. Dar, a adăugat el, "Comisia Europeană nu a pus niciodată sub semnul întrebării posibilitatea statelor membre de a cere ca o parte a bugetelor filmelor finanţate să fie cheltuite pe teritoriul lor".
Preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a ţinut să liniştească Franţa la începutul acestei săptămâni. "Păstrăm sistemul actual. Nimeni din