In ultimele 12 luni, 45 de magazine si-au schimbat proprietarul. Obiectul tranzactiilor l-au constituit spatii de peste 26.000 de metri patrati.
Teama de faliment, lipsa unei strategii alternative sau poate greutatile pe care le-ar fi presupus adaptarea la noile conditii de piata i-au determinat pe multi dintre comerciantii locali sa considere vanzarea o idee buna de a iesi onorabil din afacere. Si unii nu au ezitat sa o faca atunci cand lanturile internationale de retail le-au facut propuneri financiare greu de refuzat.
"Orice lucru are astazi un pret, iar mane altul". Este o afirmatie des intalnita in discutiile cu cei care au decis in favoarea vanzarii.
Oricare ar fi motivele care i-au determinat pe oamenii de afaceri locali sa-si vanda locatiile, un lucru este cert: internationalii si-au regandit rapid strategia de expansiune, dand dovada de o mobilitate extraordinara.
Privite altadata ca niste structuri greoaie, in care deciziile durau si cateva luni, KA au dat dovada in ultimii doi ani de o usurinta greu de ghicit atunci cand vine vorba de adaptarea structurilor la posibilitatile locale.
De altfel, solutia cumpararii unor magazine a picat pana la urma ca o manusa pentru marii comercianti, care se lovesc si ei de criza terenurilor si de evolutia spectaculoasa a preturilor, ce-i obliga la calcule suplimentare de rentabilitate.
Primul pas in acest sens a fost facut la inceputul anului 2006, cand proprietarii retelelor locale de retail Hofer (Baia Mare) si Diskont (Alba Iulia) au acceptat ofertele de vanzare, respectiv preluare, lansate de doi operatori internationali, Billa si Spar. Gest care a dat semnalul pentru schimbari importante ale regulilor de expansiune practicate pana acum de internationali.
Iar ofertele nu au intarziat sa curga, unele dintre ele de-a dreptul irezistibile p