Noul Cod Rutier, aflat din nou în discuţia parlamentarilor, este puternic contestat de reprezentanţii victimelor accidentelor auto. Ştefan Răcăşan, preşedintele Asociaţiei Victimelor din Accidente de Circulaţie (AVAC), arată care sunt lacunele normei legislative.
Codul Rutier, în noua sa formă, fusese amânat de la votare deoarece nu fuseseră reglementate detaliile tehnice privind contul unic în care trebuie vărsate amenzile.
Contul unic va fi deschis la Trezorerie, iar banii din amenzi vor fi transferaţi către primării. Poliţia va verifica achitarea acestor sancţiuni, în caz contrar, cei care nu-şi plătesc amenda în 30 zile urmând să-şi piardă permisul de conducere.
„Banii trebuie investiţi în proiecte educaţionale, nu să fie la dispoziţia primăriilor, care îi pot investi în orice proiecte vor ele. România are nevoie de educaţie rutieră, de la vârstele cele mai mici. Copiii trebuie să facă o oră de educaţie rutieră pe săptămână, de la grădiniţă până la universitate. La noi în şcoli nu se face nici măcar o oră pe lună“, este indignat Ştefan Răcăşan, preşedintele Asociaţiei Victimelor din Accidente de Circulaţie.
Iar educaţia rutieră este doar un aspect al problemei. România nu are nici la această dată o Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră.
Aceasta trebuia implementată din 1995, de un consiliu interministerial format din 8 miniştri şi condus de premier. Organismul, care trebuia să aibă şedinţe semestriale de lucru, nu s-a întrunit în plen niciodată.
„Alte ţări care au adoptat această strategie şi-au redus spectaculos numărul de accidente. Serbia a adoptat strategia în 2010, iar în 2 ani numărul accidentelor a scăzut la 46%“, dă exemplu preşedintele AVAC.
Din cauza lipsei de investiţii în infrastructură şi pe fondul degradării nivelului de trai al românilor, asociaţia este sceptică în privinţa efectelor benefice