Pentru prima data dupa 30 de ani de exil in Franta, actrita Ada d'Albon si regizorul Laurentiu Azimioara au pasit din nou pe o scena romaneasca. De Ziua Europei, Ambasada Romaniei la Paris a invitat Teatrul de l'Orme, infiintat de cuplul de romani in 2002, sa joace pe scena Palatului Behague spectacolele Savannah Bay si Amanta engleza de Marguerite Duras. "Sala a vibrat, e tot ce-si poate dori un actor", a spus Ada d'Albon, aplaudata minute in sir de cei 150 de spectatori, francezi si romani, pentru rolurile consecutive din cele doua piese. Pe linie paterna, un strabunic al Adei d'Albon a fost frate cu Sergiu Culianu, bunicul lui Ioan Petru Culianu. Alti stramosi junimisti donasera un corp de cladiri in care inca mai functioneaza si astazi, la Iasi, Liceul "Oltea Doamna" ("Mihai Eminescu"). Oameni cultivati si cu stare, d'Albonii s-au inrudit, din secolul al XIX-lea, cu familiile Zarifopol, Culianu, Nanu, purtind deja in singe, din secole mai vechi, inrudirea cu Burbonii Frantei si stirpea Regelui Soare. Pe linie materna, Ada d'Albon a fost nepoata lui Mihail Sadoveanu. Din bogatele aluviuni familiale o parte a ramas o simpla anecdota, altele au devenit o hrana spirituala pentru un destin framintat, de exceptie. Fibra creatoare s-a desavirsit si a devenit coarda de salvare pentru un artist in exil. Tara de exil In 64 de ani, viata i-a oferit Adei d'Albon mai multe inceputuri si mai multe sfirsituri. S-au contopit atunci cind a renascut, indraznind, dupa 20 de ani de exil, sa redevina actrita, intr-o limba straina, pe scena singurului teatru parizian infiintat de un roman, sotul ei, regizorul Laurentiu Azimioara. In deplina putere creatoare, cuplul a plecat din Romania in anii '80, lasind in urma o cariera importanta si pagini exceptionale din istoria teatrului romanesc. Pamintul de adoptie, Franta, care, in ciuda radacinilor familiale nobile, nu i-a primit de la-ncep