Mâine seară copiii îşi vor aşeza ghetele la uşă. Îl aşteaptă pe Moş Niculae. În tradiţia ortodoxă, Sfântul Nicolae e ocrotitor al marinarilor, brutarilor ori fetelor fără zestre, dar e cunoscut mai ales pentru darurile aduse celor mici şi cuminţi. Pe lângă acestea, tot mai rară, ar mai fi şi nuieluşa, pregătită pentru puştii neascultători. Tradiţiile populare sunt foarte diverse: de pildă, în unele locuri e musai ca nuiaua să fie o creangă de măr care, pusă în apă, e aşteptată să înflorească până la Crăciun; în altele, întrucât se zice că moşul vine călare, copiii pun morcovi şi apă lângă ghete, pentru calul celui care le aduce daruri. Dacă la noi Moş Nicolae ajunge singur, în alte ţări el e însoţit, iar cel care-i stă alături joacă în general rolul de păstrător al nuielei, fiind descris uneori şi ca hoţ de copii. Numele tovarăşului lui Moş Niculae diferă: în Germania i se spune Knecht Ruprecht, în Luxemburg - Houseker, în Franţa - Père Fouettard (cu varianta Hans Trapp în Alsacia), iar în Polonia - Ryszard Pospiech. În Olanda, însoţitorul lui Sinterklaas se numeşte Zwarte Piet (Petru cel Negru), iar acum câteva săptămâni a fost... reclamat la ONU. Incredibil, nu? Presa internaţională a relatat că un artist olandez, Quinsy Gario, a scris Comitetului drepturilor omului al Naţiunilor Unite pentru a denunţa "discriminarea deschisă" şi "tradiţia rasistă" care însoţesc figura lui Zwarte Piet. De unde a pornit totul? De la faptul că, aşa cum numele o indică, Piet e negru. Asta se întâmplă de câteva sute de ani. Iar legenda spune că moşul vine din Spania, în tovărăşia lui Piet, care a fost iniţial maur (fiindcă pe atunci spaniolii dominau Ţările de Jos), devenind - din secolul 19 încoace - negru doar întrucât coboară pe coş şi e plin de funingine. În Olanda, rolul lui Zwarte Piet e jucat - în cadrul unor parade publice - de africani şi de surinamezi, veniţi din fostele col