K-Tech Ultra Pro, Hollywood Music & Film, Flamingo sau Best Computers. Brand-uri puternice, aparent solide, dar pe care criza economica le-a lovit puternic, prabusindu-le in timp record. Unele companii au fost salvate prin fuziuni, altele pur si simplu au disparut de pe piata, ramanand, ca amintire a lor, doar sigle invechite sau spatii care si in prezent isi cauta proprietar. Acest articol face parte din seria de analize Wall-Street.ro "5 ani de criza".
In cei cinci ani de criza, aproape toate magazinele de retail IT “de cartier” au disparut, fiind scoase de pe piata sau achizitionate de “greii” industriei – Flanco, Altex, Domo, K-Tech Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare, printre ei.
“Clientii incep sa migreze de la magazinul de proximitate de la coltul strazii lui, mai mic, spre «magazinul destinatie», care este de regula un magazin mai mare, mai generos din toate punctele de vedere. Clientul de astazi a trecut de comoditate, nu mai vrea sa ia decizii pe o gama restransa de produse. Pe langa acest factor, unii oameni chiar se relaxeaza in magazine mari de IT si electronice, isi petrec timpul liber acolo, petrec ore in sir uitandu-se la produse, «clatindu-si ochii», vazand ce mai este nou. De aceea, magazinele mici nu mai sunt atat de rentabile”, spunea in martie 2008 Dragos Simion, pe atunci CEO al Flamingo.
In cateva luni, urma sa loveasca criza economica iar in putin timp brandul Flamingo sa fie scos de pe piata, “inghitit” de Flanco. Acesta din urma intra ulterior in insolventa, dupa 21 de luni consecutive de pierderi – septembrie 2008-iunie 2010. Compania a fost ulterior salvata, fiind achizitionata.
Afirmatiile lui Dragos Simion s-au dovedit a fi insa adevarate: magazinele de mici dimensiuni au disparut aproape complet, supravietuind doar companiile ce au avut fondurile necesare pentru deschiderea de magazine cu suprafete mari;