Aproape 4.000 de români se pot transforma oricând în "cumpărători misterioşi", pe una dintre puţinele pieţe care creşte în România, apărută din dorinţa companiilor de a-şi supraveghea angajaţii din vânzări.
La ora 10.15, Cristi, 41 de ani, intră pe uşa unui showroom auto din Bucureşti. A venit aici cu o ţintă bine stabilită: aceea de a testa şi poate de a cumpăra unul dintre modelele expuse de dealerul auto. Aceasta este impresia pe care i-o lasă vânzătorului care nu poate bănui că în spatele "clientului obişnuit" este un cumpărător misterios (mystery shopper) care a venit de fapt să-i testeze serviciile.
Cristi aşteaptă 1-2 minute pentru a vedea dacă unul dintre angajaţii showroomului vine să-l întâmpine şi să-l întrebe cu ce îl poate ajuta. Apoi începe să pună întrebări despre performanţele maşinii de care este interesat şi chiar se programează, la sugestia vânzătorului, pentru un drive test. Vizita nu durează mai mult de câteva minute, iar toate detaliile pe care le va observa în timpul vizitei vor face parte ulterior dintr-un raport pe care îl va prezenta firmei de mystery shopping care l-a angajat ca şi colaborator.
Cristi este unul dintre cei câteva mii de mystery shopperi care lucrează "sub acoperire" în România. A fost selectat pentru a colabora ca şi cumpărător misterios, anul trecut când îşi căuta un job part-time şi s-a înscris în baza de date a unei companii de profil. De fapt, Cristi are propria afacere împreună cu un prieten, în domeniul distribuţiei de birotică şi papetărie.
"Din 2009 am început să lucrez ca mystery shopper. Îmi căutam o activitate part-time. M-am înscris în baza de date a companiei, am fost sunat, am urmat un training şi am mers pentru prima dată într-o vizită la un jucător din asigurări. Este o activitate care nu îmi ocupă foarte mult timp şi se poate combina cu alte activităţi".
O vizită a unui m