INTERVIU ● George Banu, de la critică la text dramatic
Lui George Banu, profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle-Paris, i se aduce în dar, la 65 de ani, pe care îi împlineşte la data de 22 iunie, spectacolul "Odihna", montat pe un text de-al său la Teatrul din Tîrgovişte.
INTERVIU ● George Banu, de la critică la text dramatic
Lui George Banu, profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle-Paris, i se aduce în dar, la 65 de ani pe care îi împlineşte la data de 22 iunie, spectacolul "Odihna", montat pe un text de-al său la Teatrul din Tîrgovişte.
Jurnalul Naţional: În curînd va avea loc, la Teatrul "Tony Bulandra" din Tîrgovişte, premiera spectacolului "Odihna", regizat de Mihai Măniuţiu pe textul dumneavoastră. Măniuţiu a mai montat, în două variante, un text ce vă aparţine – "Uitarea", la Naţionalul din Cluj. Ce reprezintă "Odihna" şi care este diferenţa între cele două texte?George Banu: "Odihna" e un text conceput cu acelaşi principiu ca şi "Uitarea", un text care într-un fel funcţionează după modelul meu personal. E un amestec de "aforisme" despre subiectul reţinut şi scene de viaţă, amintiri literare. E o formulă care mie îmi place foarte mult, pentru că, în acelaşi timp, e o formulă despre viaţă, despre efectele culturii în viaţă şi totodată nu pretinde dezvoltări epice prea lungi. Însă aceste două texte "Uitarea" şi "Odihna" sînt concepute, pe de o parte, în jurul unei stări. Pe altă parte, într-un mod polemic sînt concepute contra unor anumite rezerve critici şi spaime pe care le implică uitarea, de exemplu. Ceea ce încercam eu să fac în text este să valorizez despre importanţa uitării ca şi cealaltă faţă a memoriei, dar nu neapărat o faţă tragică, ci una care permite reînnoirea.
Gîndirea profundă a textului "Odihna" ar fi despre odihna necesară spiritului şi nu această odihnă comercializată, med