„Cine ştie... câştigă!“, concursul de cultură generală care este difuzat luni seara de la ora 19.30 la Prima TV, a rămas singurul de acest gen din România. Emisiunile de cultură generală par să nu mai fie pe gustul românilor. În Occident se întâmplă invers: fidelitatea publicului faţă de quiz-show-uri persistă.
Cel de-al doilea sezon al emisiunii „Cine ştie... câştigă!" se desfăşoară sub aceleaşi coordonate: Dan Finţescu bate la uşa casei telespectatorului, cu întrebările-cheie în mână. Miza jocului: reutilarea casei cu aparate electrocasnice. Peste 10.000 de oameni s-au înscris la emisiunea la care s-au oferit frigidere, aragaze, maşini de spălat, toastere, LCD-uri, aspiratoare, maşini de călcat, cafetiere şi sandwichmakere.
Departe de platou
Formatul concursului de cultură generală a evoluat de-a lungul timpului. Jocul nu mai are loc pe platourile de filmare, nu mai sunt incluse pupitrele la care erau aşezaţi participanţii şi nici nu se mai apelează la butoanele care puneau în valoare agilitatea concurenţilor.
Au devenit telespectatorii prea comozi sau clasicul format nu mai avea priză la public? „Concurenţii se vor simţi mult mai în largul lor pe propria lor canapea decât într-un studio plin de echipamente necunoscute şi tot felul de alte parascovenii", explică Dan Finţescu.
După cum arată istoria divertismentului românesc, emisiunile de tip game-show nu sunt o constantă a grilei de programe. „Robingo", primul quiz-show din România, prezentat de Horia Brenciu la TVR, în 1993, a fost difuzat trei ani în formatul care a atras de la bun început: pupitru, butoane, mai multe runde, chiar şi o mascotă şi un moderator „spumos" responsabil cu atmosfera.
Au urmat show-uri celebre care ţineau românii în faţa micului ecran. „România a ars etapele foarte repede în televiziune. Chiar şi Big Brother, PopStar, nu doar concursurile de tip «cult