Prima jumatate a anului a fost una foarte dificila pentru producatorii de vin din Romania, o perioada in care eforturile depuse pentru orice sticla de vin vanduta si incasata au fost mari, spun marii jucatori din industrie.
Desi a doua jumatate a anului trecut a avut o evolutie incurajatoare, 2013 a inceput cu o scadere a consumului in partea de mainstream a pietei, spune Laura Musat, director de comunicare al producatorului Murfatlar.
“Cresterea pretului vinului, datorita ofertei limiatate a condus la orientarea unor consumatori catre piete substituibile. In mod ciudat ar spune unii piata vinului a pierdut segmentul economic in conditiile in care pretul si promotie sunt argumente puternice de achizitie in prezent”, afirma Laura Musat.
Printre tendintele observate in prima jumatate a acestui an se remarca avansul segmentului premium si superpremium, respectiv al vinurilor roze.
La randul sau, Oana Belu, actionar al Domeniile Ostrov, observa cresterea ponderii vinurilor seci si demiseci in consum, in detrimentul celor dulci si demidulci.
“Piata este una extrem de concurentiala, cu foacus pe caliate. Romanii cer tot mai mult vin DOC(denumire de origine controlata) sau IG (cu indicatie geografica). Consumatorii au devenit pretentiosi, merg pe vinurile seci”, spune Oana Belu.
Si Ciprian Rosca, director comercial al Cramele Recas, sustine ca piata vinului a aratat in primul semestru ca "o lupta de preturi si promotii (atat in formele moderne ale comertului cat si in comertul traditional)". In plus, importurile au pierdut din avans pe fondul aparitiei cramelor de dimensiuni mici (30-60 ha) si "usoarei tendinte de patriotism local a consumatorului premium".
De asemenea, reprezentantul Cramelor Recas subliniaza ca tendinta principala pe piata vinului o usoara stabilitate financiara a distribuitorilor locali, in conditiile in car